
          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2013. 
 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleženo je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izražavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Na konferenciji za štampu, održanoj 8.3.2013. godine, potpredsednik Socijalističke partije 

Srbije (SPS) i predsednik Pokrajinskog odbora SPS-a za Vojvodinu, Dušan Bajatović, izjavio je da SPS 

traži promenu uređivačke politike u Radio televiziji Vojvodine (RTV), jer je podređena 

Demokratskoj stranci (DS). Bajatović je zapretio da će, ukoliko se hitno ne promeni uređivačka 

politika, ova stranka tražiti smenu svih rukovodećih ljudi u RTV-u. Uz to je dodao da SPS traži 

dostavljanje spiska 20 najvećih plata u RTV-u. Bajatović je još izjavio: „Čuo sam da neki rukovodeći 

ljudi u RTV-u imaju veću platu i od mene, što je, priznaćete, jako teško“. Direktor informativnog 

programa RTV-a, Igor Božić, je u izjavi za „Blic“ rekao: „Bajatović, za tvrdnje da RTV favorizuje jednu 

stranku, nije izneo nijedan argument. Analize pokazuju da je naš program uravnotežen, što pokazuju 

analize RRA nakon izbora“. Novinarska udruženja NUNS i NDNV osudila su Bajatovićevu izjavu. U 

njihovim saopštenjima se navodi da se „ Bajatović ovom izjavom priključio kampanji koja se vodi 

protiv vojvođanskog javnog servisa, a koja je započeta prilozima u ultranacionalističkim medijima, 

koje uređuju ili za njih pišu upravo Bajatovićevi (bivši?) politički prijatelji i ratni propagandisti iz 

vremena užasnih devedesetih godina prošlog veka“. 

 

U svom prethodnom izveštaju, pisali smo o seriji tekstova objavljenih u nedeljniku „Pečat“, čiji je 

glavni i odgovorni urednik – nekadašnji direktor RTS-a i bivši visoki funkcioner Socijalističke partije 

Srbije, Milorad Vučelić. Ti tekstovi su sadržali neprimerene napade na rukovodioce i novinare RTV-

a. U saopštenjima novinarskih udruženja ukazuje se i na činjenicu da se napadi na ,,RTV pojavljuju u 

trenutku kada ova medijska kuća, nakon više od 20 godina materijalne i kadrovske devastacije, 

konačno doživljava pravi profesionalni uspon i povećava rejting i uticaj u javnosti“, kao i da ova 

medijska kuća već 14 godina funkcioniše kao pastorče države, u iznajmljenim i nefunkcionalnim 

prostorijama, sa nestabilnim prihodima koji onemogućavaju normalno poslovanje. Zakon o 

radiodifuziji insistira na obavezi da se obezbedi da programi javnih servisa, a posebno programi 

informativnog sadržaja, budu zaštićeni od bilo kakvog uticaja vlasti, političkih organizacija ili 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2013. 
 

 

centara ekonomske moći. S jedne strane, javni servisi dužni su da pri proizvodnji i emitovanju 

informativnih programa poštuju princip nepristrasnosti i objektivnosti u tretiranju različitih 

političkih interesa i različitih subjekata, da se zalažu za slobodu i pluralizam izražavanja javnog 

mišljenja, kao i da spreče bilo kakav oblik rasne, verske, nacionalne, etničke ili druge netrpeljivosti 

ili mržnje, ili netrpeljivosti u pogledu seksualne opredeljenosti. S druge strane, međutim, Zakon o 

radiodifuziji kreirao je složen mehanizam izbora upravljačke strukture i urednika RTV-a, upravo 

kako bi zaštitio javni servis od upliva političkih interesa i balansiranost programa i njegovu 

posvećenost interesima javnosti, a ne interesima političkih elita. Tako, javnim servisima u Srbiji, pa i 

RTV-om, upravlja Upravni odbor, čije članove, iz reda novinara i afirmisanih stručnjaka za medije, 

menadžment, pravo i finansije, kao i drugih uglednih ličnosti, imenuje nezavisno regulatorno telo. 

Upravni odbor, dalje, dvotrećinskom većinom imenuje i razrešava generalnog direktora, nakon 

sprovedenog javnog konkursa, te imenuje i razrešava, takođe dvotrećinskom većinom, i direktore 

radija i televizije i glavne i odgovorne urednike programa. O meri u kojoj je RTV uspeo da postigne 

balansiranost i posvećenost programa interesima javnosti, svedoče i objavljeni izveštaji regulatora, 

kao što je npr. Izvеštај о nаdzоru nаd rаdоm еmitеrа tоkоm prеdizbоrnе kаmpаnjе zа 

prošlogodišnje prеdsеdničkе, rеpubličkе, pоkrајinskе i lоkаlnе izbоrе. Iz ovih izveštaja proizilazi da 

je program RTV-a bio u dobroj meri uravnotežen, čak uravnoteženiji i od programa republičkog 

javnog servisa, RTS-a, čak i u periodu dok je Demokratska stranka bila na vlasti, pored Vojvodine, i 

na republičkom nivou, pa je apsolutno nejasno na čemu SPS i njen potpredsednik Bajatović baziraju 

svoje optužbe. U tom smislu, nemoguće je ne oceniti istup Dušana Bajatovića kao pokušaj uticaja na 

uređivačku politiku RTV-a, odnosno kao Zakonom o javnom informisanju zabranjeni pritisak na 

javno glasilo i njegovo osoblje, i uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

 

1.2. Novinar „Pištaljke“ Ivan Ninić je po nalogu Prvog osnovnog javnog tužilaštva u Beogradu, 

24.3.2013. godine saslušan u prostorijama Uprave kriminalističke policije Ministarstva unutrašnjih 

poslova. Ninić je saslušan u vezi sa krivičnom prijavom koja je podneta nakon objavljivanja članka 

na portalu „Pištaljka“, u kojem je navedeno da je firma „Yunycom“ d.o.o. potpisala ugovor o donaciji 

sa Institutom za transfuziju krvi Srbije pre nego što je dobila posao nabavke testova za bolesti koje 

se prenose krvlju. U spornom članku navedeno je da je nakon dva neuspela pokušaja tendera koje je 

poništila Republička komisija za zaštitu prava u postupcima javnih nabavki, Institut za transfuziju 

krvi Srbije direktnom pogodbom firmi „Yunycom“ d.o.o. dodelio posao nabavke 120.000 elisa 

testova za bolesti koje se prenose krvlju, vredan 21,6 miliona dinara. Nepuna dva meseca pre toga, 

direktor firme „Yunycom“ d.o.o, dr Slobodan Krivokapić, i direktorka Instituta, dr Snežana Srzentić, 

potpisali su ugovor o donaciji, kojim je „Yunycom“ d.o.o. donirao Institutu aparat za analizu elisa 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2013. 
 

 

testova, vredan 30.326 evra. Krivičnu prijavu zbog zloupotrebe službenog položaja protiv 

nepoznatih lica zaposlenih u toj ustanovi, podnela je direktorka Instituta, dr Snežana Jovanović 

Srzentić. Po direktorki, zloupotreba se ogleda u tome što je Niniću neovlašćeno dostavljena kopija 

ugovora o donaciji, koji je „Pištaljka“ objavila. „Pištaljka“ je, navodno, objavila ugovor i tekst pre 

nego što je Institut zvanično odgovorio na zahtev novinara da mu se dostavi kopija ugovora, 

odnosno pre nego što je on na poštanskoj povratnici potvrdio prijem ugovora. Zamenica tužioca 

Prvog osnovnog javnog tužilaštva je, postupajući po krivičnoj prijavi, zatražila da policija zvanično 

utvrdi način na koji je Ninić došao do spornog ugovora, odnosno od kog lica i pod kojim okolnostima 

je dobio ugovor. Prema pisanju „Pištaljke“, Ninić je prilikom saslušanja potvrdio da je raspolagao 

spornim ugovorom pre nego što ga je od Instituta za transfuziju krvi Srbije zvanično dobio, 

međutim, odbio je da policiji otkrije izvor informacije na osnovu koje je napisao tekst, ističući da je 

ugovor dobio anonimnim putem i da je redakcija „Pištaljke“ odlučila da objavi tekst i ugovor zajedno 

sa ranije dobijenim odgovorima od Instituta za transfuziju krvi Srbije. Portal „Pištaljka“ je 

podnošenje ovakve krivične prijave ocenio kao pokušaj zastrašivanja novinara i zaposlenih u 

Institutu za transfuziju krvi Srbije.  

 

Zakonom o javnom informisanju propisano je da se u javnim glasilima slobodno objavljuju ideje, 

informacije i mišljenja o pojavama, događajima i ličnostima o kojima javnost ima opravdani interes 

da zna, bez obzira na način na koji je pribavljena informacija. Zakonom o javnom informisanju 

propisano je i da novinar nije dužan da otkrije podatke u vezi sa izvorom informacije, osim ako se 

podaci odnose na krivično delo, odnosno učinioca krivičnog dela za koje je zaprećena kazna zatvora 

najmanje pet godina. U konkretnom slučaju, za krivično delo zloupotreba službenog položaja, za 

koje direktorka Instituta sumnjiči nekog od zaposlenih u svom Institutu, propisana je kazna zatvora 

od šest meseci do pet godina. U svakom slučaju, ovakva krivična prijava, ali i odluka Prvog osnovnog 

javnog tužilaštva da postupa po njoj i saslušava novinara na okolnost izvora njegovih informacija, 

nesumnjivo za rezultat može imati, kako zastrašivanje novinara, tako i zastrašivanje zaposlenih koji 

bi mogli ukazati na korupciju u ustanovama u kojima rade. Podsetimo, Zakon o javnom informisanju 

predviđa da niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, ni na 

jedan način podesan da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja, pa, između ostalog, ni 

zloupotrebom državnih ovlašćenja, niti zloupotrebom prava.  

 

1.3. Dva maskirana napadača, bacila su 24.3.2013. godine dve bombe „kašikare“ na kuću vlasnika 

kompanije „Komtrejd“ i portala „Telegraf.rs“, Veselina Jevrosimovića. Jedna bomba je bačena na 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2013. 
 

 

terasu sobe u kojoj je, u momentu eksplozije, spavala Jevrosimovićeva ćerka. Pored nje, u kući je, u 

momentu eksplozije, bila i Jevrosimovićeva supruga. Na sreću, niko nije povređen. Napadače su 

snimile sigurnosne kamere, ali na osnovu snimaka nije bilo moguće izvršiti identifikaciju. Policija je 

obavila uviđaj i na informativni razgovor privela nekoliko osoba. Do zaključenja ovog izveštaja, niko 

nije bio osumnjičen za ovaj napad. Sam Jevrosimović je izjavio da on i kompanija „Komtrejd“ nikome 

ništa nisu dugovali. Ovaj napad je doveo u vezu sa Internet portalom, čiji je vlasnik, i ocenio da je reč 

o napadu na medije. Napad su najoštrije osudila i medijska udruženja, koja su tražila da se utvrdi da 

li je napad u direktnoj vezi sa pisanjem medija čiji je vlasnik Jevrosimović. 

 

Činjenica je da smo u ovim izveštajima često pisali o slučajevima bombaških napada na kuće 

novinara, urednika i vlasnika medija. Najdrastičniji slučaj bilo je podmetanje bombe na prozor stana 

novinara magazina „Vreme“, Dejana Anastasijevića, u aprilu 2007. godine. Počinioci ovog napada do 

danas nisu otkriveni. Iako se Veselin Jevrosimović u javnosti pre percipira kao biznismen i vlasnik 

kompanije „Komtrejd“, nego kao medijski izdavač, za slobodu izražavanja u Srbiji svakako bi bilo 

izuzetno važno da se ovaj slučaj, za razliku od brojnih prethodnih, razjasni, a posebno i da se utvrdi 

da li je u direktnoj vezi sa pisanjem Jevrosimovićevog medija.  

 

1.4. Dnevni list „Danas“ je 26.3.2013. godine objavio tekst pod nazivom „Pobuna imama protiv 

muftije Zukorlića“, čiji je autor novinarka Slađana Novosel. Tekst govori o tome da se grupa imama 

otvoreno usprotivila muftiji Zukorliću, jer nisu zadovoljni načinom na koji vodi islamsku zajednicu u 

Srbiji. Informativna služba Mešihata Islamske zajednice u Srbiji, na čijem čelu je muftija Zukorlić, u 

vrlo kratkom roku reagovala je na tekst saopštenjem upućenim redakciji „Danasa“. Kako „Danas“ 

navodi, u saopštenju je iznet čitav niz uvredljivih i ličnih kvalifikacija na račun autorke teksta, a o 

brutalnim pretnjama koje bi mogle dovesti do ugrožavanja bezbednosti novinarke, pored Policijske 

uprave u Novom Pazaru, obaveštena su, kako domaća novinarska udruženja NUNS i UNS, tako i 

međunarodna novinarska udruženja i Misija OEBS-a u Srbiji. Novinarska udruženja osudila su 

ponašanje Mešihata. Udruženja su ukazala da ovo nije prvi put da Mešihat „neprimereno javnoj 

komunikaciji, uvredama i ličnim diskvalifikacijama“ reaguje na izveštavanje Slađane Novosel iz 

Novog Pazara. Istaknuto je i da se saopštenjem Mešihata vrši pritisak, kako na ovu novinarku, tako i 

na ostale novinare koji izveštavaju iz Sandžaka, te da Mešihat na ovaj način ne doprinosi građanskoj 

i verskoj toleranciji za koju se verbalno zalaže, već objektivno ugrožava slobodu javne reči.  

 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2013. 
 

 

Zakonom o javnom informisanju predviđeno je da je javno informisanje slobodno i u interesu 

javnosti, da ne podleže cenzuri, kao i da niko ne sme da ograničava slobodu javnog informisanja, 

nijednim načinom podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Posebno, 

niko ne sme da vrši pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni uticaj podesan da ih omete u 

obavljanju posla. Pritisci su posebno opasni kada dolaze od strane verskih zajednica, koje bi trebalo 

da budu bitan faktor međuetničke i međureligijske tolerancije u društvu. Informacija o odnosima 

imama i muftije Islamske zajednice u Srbiji, nesumnjivo jeste informacija o događajima i ličnostima 

o kojima javnost ima opravdani interes da zna, te je tim pre neophodno, upravo u ovakvim 

slučajevima, zaštititi pravo da se ideje, informacije i mišljenja o stvarima od javnog interesa 

objavljuju slobodno. 

 

1.5. Dirеktоr nоvоpаzаrskе Теlеviziје Јеdinstvо, Šеrif Маrukić, izjavio je za RТS dа је 26.3.2013. 

godine, pоslе 18 sаti, grupа nаоružаnih оsоbа ušlа u prоstоriје tе tеlеviziје. Mаrukić kаžе dа је 

grupа prеdvоđеnа Мirsаdоm Fiјulјаninоm, kојi sе prеdstаviо kао nоvi dirеktоr, i dа је slučај 

priјаviо pоliciјi. Vеsti nа tој tеlеviziјi nisu еmitоvаnе, а rаdnici su pоslаti kućаmа. Pоrtpаrоlkа 

pоliciјskе uprаvе u Nоvоm Pаzаru, Bеdriја Čеkоvić, pоtvrdilа је dа је slučај priјаvlјеn pоliciјi, аli je 

izjavila dа је pоliciјskа pаtrоlа, nаkоn оbilаskа licа mеstа, utvrdilа dа nеmа nаrušаvаnjа јаvnоg rеdа 

i mirа. Rаdnici оbеzbеđеnjа u prоstоriјаmа tеlеviziје nisu dоzvоlili snimаnjе еkipi RТS-а. Intеrnеt 

pоrtаl „Sаndžаk prеs“, blizаk Islаmskој zајеdnici u Srbiјi, pišе dа је zа dirеktоrа ТV Јеdinstvо 

imеnоvаn Мirsаd Fiјulјаnin i dа је nа tu funkciјu stupiо u pоpоdnеvnim sаtimа. „Sаndžаk prеs“ 

rаzrеšеnje Šеrifa Маrukića оbrаzlaže timе štо „zаpоslеni u tој tеlеviziјi višе mеsеci nisu primili 

plаtu“ i štо је „nеоdgоvоrnim pоnаšаnjеm dоprinео dа tеlеviziја izgubi frеkvеnciјu“. 

 

Televizija Јеdinstvо je najstarija televizija u Novom Pazaru. Akcionarsko društvo za grafičke usluge 

„Jedinstvo“, u okviru koga je televizija poslovala, otišlo je u stečaj zbog dugova koje su napravili 

drugi delovi tog preduzeća, a televizija je nastavila da posluje preko druge kompanije, iako se 

dozvola i dalje vodila na „Jedinstvo“ a.d. Međutim, kako se shodno Zakonu o radiodifuziji, dozvola za 

emitovanje programa ne može ustupati, iznajmljivati ili na drugi način preneti ili otuđiti, RRA je, na 

kraju, 2012. godine Televiziji Јеdinstvо oduzela dozvolu, upravo zbog stečaja matične kompanije. 

Televizija Јеdinstvо je nastavila da emituje bez dozvole, a do smene direktora došlo je nakon, kako 

mediji prenose, političkog razlaza između muftije Islamske zajednice u Srbiji, Muamera Zukorlića, i 

Emira Elfića, predsednika Bošnjačke demokratske zajednice. Sama promena direktora, ne ulazeći u 

to da li je osnovana ili ne, ukazuje da su mediji i dalje izuzetno zavisni od širih kretanja na 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2013. 
 

 

društvenoj i političkoj sceni. Incident u Televiziji Jedinstvo u Novom Pazaru ukazuje na suštinske 

nedostatke pravnog okvira za rad medija u Srbiji. Prvo, taj pravni okvir je krajnje nefleksibilan i 

nema rešenja za situacije koje se u praksi dešavaju, kao što je ona, u kojoj „Jedinstvo“ a.d. odlazi u 

stečaj, ali televizija, koja je u njegovom sastavu delovala, nalazi mehanizme da nastavi da emituje. 

Takođe, taj pravni okvir ne sadrži instrumente kojima bi obezbedio transparentnost medijskog 

vlasništva, čak ni u tolikoj meri da bi se znalo ko je ovlašćen da imenuje i razrešava rukovodeće 

strukture u medijima. Pravni okvir ne sadrži ni odredbe koje bi garantovale određena prava 

redakcija u odnosu na vlasnike medija. Na kraju, sama činjenica da je Televizija Јеdinstvо formalno 

izgubila dozvolu još prošle godine, a da je nastavila da emituje do danas, potvrđuje da regulator 

nema mehanizme da obezbedi poštovanje svojih odluka.  

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1. Apelacioni sud u Beogradu je ukinuo prvostepenu presudu Višeg suda u Beogradu, donetu u 

postupku po tužbi Nikole Sandulovića protiv izdavača dnevnih novina „Danas“, glavnog i 

odgovornog urednika „Danasa“, Zorana Panovića, i Ivane Pejčić, novinarke istog lista. Sandulović je 

javnosti poznat kao šef obezbeđenja pokojnog premijera Srbije, Zorana Đinđića. Ukinutom 

presudom Višeg suda u Beogradu, delimično je bio usvojen Sandulovićev tužbeni zahtev, i izdavač, 

urednik i novinarka „Danasa“ su bili obavezani da mu na ime naknade štete isplate iznos od 

100.000,00 dinara, a na ime troškova postupka još 77.100,00 dinara. Odluka o ukidanju presude 

dostavljena je Višem sudu u Beogradu 4.3.2013. godine. 

  

Nikola Sandulović tužio je izdavača, urednika i novinarku „Danasa“ zbog informacija objavljenih u 

tekstu „Potraga za kolima atentatora“, u on-line izdanju ovog lista. Tekst se bavio istragom slučaja u 

kome je pod Sandulovićev automobil podmetnuta eksplozivna naprava, a on sam teško povređen. U 

spornom tekstu navodi se da se „prema nezvaničnim podacima sumnja da je motiv atentata u 

poslovima Sandulovića, a dobro upućeni izvori „Danasa“ tvrde da je on bio dobro upoznat sa 

delatnostima srpskog podzemlja“. U tekstu je dalje rečeno da je Sandulović, između ostalog, 

učestvovao u brojnim građevinskim investicijama u Beogradu. Sandulović je u tužbi naveo da ga je 

autorka teksta prikazala kao lice koje obavlja sumnjive poslove,  a posebno je apostrofirana tvrdnja 

iz teksta da je tužilac „dobro upoznat sa delatnostima srpskog podzemlja“. Po Sanduloviću, napad na 

njega tretiran je kao obračun kriminalaca, a ne pokušaj ubistva javne ličnosti i jednog od bliskih 

saradnika pokojnog premijera, Zorana Đinđića. Viši sud u Beogradu našao je da tuženi nisu pružili 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2013. 
 

 

dokaze u prilog istinitosti informacija objavljenih u tekstu, kao i da su sporne informacije, u 

kontekstu u kojem su navedene, objektivno bile podobne da povrede tužiočevu čast i ugled. Navod 

tuženih da je Sandulović, kao nekadašnji šef obezbeđenja pokojnog premijera Srbije, Zorana Đinđića, 

već po prirodi svog posla morao biti upoznat sa dešavanjima u srpskom podzemlju, prvostepeni sud 

je odbacio kao pretpostavku autorke, koja je, kao takva, morala biti proverena pre objavljivanja, i to 

sa pažnjom primerenom okolnostima. Apelacioni sud je, ukidajući presudu, naveo da Viši sud nije u 

dovoljnoj meri cenio da je centralna informacija o događaju (podmetanju bombe pod Sandulovićev 

automobil) tačna, a motivi o atentatu saopšteni izrazima: „prema nezvaničnim podacima“, „sumnja 

se“, pri čemu se ne kaže da je Sandulović učestvovao u nedozvoljenim poslovima, već samo da je 

učestvovao u brojnim građevinskim investicijama u Beogradu. Apelacioni sud naložio je da se 

postupak ponovi i da se tom prilikom razjasni šta su u konkretnom slučaju činjenične tvrdnje, a šta 

vrednosni sudovi, da li je, i koji od činjeničnih iskaza neistinit, da li je, ako je neistinit, podoban da 

povredi tužioca, kao i da li tekst sadrži uvredljive vrednosne sudove koji su, uzimajući u obzir temu 

teksta, usmereni na povredu tužiočeve ličnosti. Odluka Apelacionog suda predstavlja još jednu 

potvrdu činjenice da ovaj sud nastavlja da podiže standarde zaštite slobode izražavanja u Srbiji, 

dosledno insistirajući na tome da legitiman osnov i propisanost u zakonu nisu dovoljne 

pretpostavke za ograničavanje slobode izražavanja, odnosno, da svako takvo ograničenje mora biti i 

neophodno u demokratskom društvu, odnosno srazmerno. 

 

2.2. Milorad Bojović, bivši glavni i odgovorni urednik ugašenih novina „Nacionalni građanski list“ 

iz Novog Sada, dobio je rešenje o upućivanju na izdržavanje kazne od 150 dana zatvora, zbog 

neplaćanja iznosa od 150.000,00 dinara po osnovu presude kojom je bio osuđen za klevetu. Osuda 

se ticala teksta objavljenog 2011. godine. Bojovića je tužila Tatjana Vojtehovski, tada voditeljka i 

članica uprave Televizije Pink, zbog teksta u kome je pomenuta u kontekstu svoje veze sa znatno 

mlađom osobom. Milorad Bojović je izjavio za „Dnevnik“ da je „iluzorno izricati zatvorske kazne za 

delo koje više ne postoji u našem zakonu“. Dodao je i to, da ako je država odlučila da ukine klevetu 

kao krivično delo, ukine i presude za to delo koje još nisu izvršene. Bojović je podsetio da je u 

obrazloženju presude bilo navedeno da niko nema prava da drži moralne pridike drugom, pa makar 

bio i novinar. 

 

Nedavnim izmenama Krivičnog zakonika, krivično delo klevete je dekriminalizovano. Odredbama 

Krivičnog zakonika koje se tiču vremenskog važenja krivičnog zakonodavstva, predviđeno je da se, 

ukoliko je posle izvršenja krivičnog dela zakon izmenjen, primenjuje onaj zakon koji je najblaži za 



          PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI – Izveštaj za mart 2013. 
 

 

učinioca. Na osnovu ove odredbe, u slučajevima u kojima postupci vođeni za klevetu još nisu bili 

pravnosnažno okončani, sudovi su obustavljali postupke, uz obrazloženje da delo koje se 

okrivljenima stavlja na teret,  po izmenjenom Krivičnom zakoniku kao blažem za učinioca, uopšte 

nije krivično delo. U Bojovićevom slučaju, očigledno, presuda je doneta pre dekriminalizacije, i on 

sada, budući da novčanu kaznu nije platio, treba da provede čak 150 dana u zatvoru. Nije poznato 

koliko ima ovakvih slučajeva, ali čak i da je Bojovićev slučaj jedini, očigledno je da je prilikom 

dekriminalizacije klevete ovaj aspekt problema potpuno zanemaren i kreirana apsurdna situacija u 

kojoj se novinari i dalje zatvaraju, čak i nakon brisanja klevete iz krivičnog zakonodavstva.  

 


